Gekocht in Marseille
 

 

 

Dag Drie

Wat zegt ons de afbeelding?

Hier is een vrouw te zien met een oliekruikje. Ze schijnt op het punt te staan er iets mee te gaan doen. Deze vrouw zal bij miljoenen mensen onmiddellijk de naam oproepen van Maria Magdalena. Dat is op zich hoogst merkwaardig, omdat bij alle goede dingen die van deze laatste in de Schrift worden gezegd, niet de vermelding voorkomt dat zij Jezus heeft gezalfd. Het evangelie van Johannes vermeldt Maria van Betanië, de zuster van Martha en Lazarus, als de vrouw die de Heer heeft gezalfd (Joh. 11: 2).

Overweging

De gelovige intuïtie dat het hier om Maria Magdalena gaat, moet een voedingsbodem hebben. Kan het zijn dat gelovigen in het diepst van hun hart weten dat de vrouw die als leerling aan Jezus’ voeten ging zitten toen hij hun woning bezocht, Maria van Betanië, wel dezelfde moet zijn als de vrouw die als eerste wordt genoemd onder de vrouwelijke leerlingen die van de aanvang af met Hem meetrokken tijdens zijn optreden in Israel (Lukas 10: 38-42)?
Is het belangrijk dat een vrouw Jezus heeft gezalfd?  Ja, want daarmee benoemde zij Hem als de Christus, de Gezalfde van God. Geen van de autoriteiten van Israel, geen van de mannelijke leerlingen heeft die geloofsdaad gesteld. Het was een vrouw. Al spoedig begonnen de gelovigen zichzelf christenen te noemen, volgelingen van de Gezalfde. Zo belangrijk was dat besef: Jezus is de Christus. Dat de dag toch spoedig mag aanbreken dat de kerk het geloof van de vrouw opnieuw aan wil boren als een bron van genade, en haar wil bekleden met het ambt dat haar rechtens toekomt.